El castellà és la llengua predominant en els consums de les diferents propostes culturals a Catalunya. En llibres, música, concerts, cinema i videojocs, el consum en castellà és clarament superior al consum en català (en cinema i videojocs, la manca d’oferta hi té molt a dir). Les excepcions són l’assistència a espectacles (teatre, dansa, circ i màgica) i a exposicions. Així ho certifica l’estudi La dieta cultural dels catalans, que la Fundació Audiències de la Comunicació i la Cultura (FUNDACC) va presentar aquest divendres.

Concretament, a Catalunya, el 71% dels llibres que es llegeixen són en castellà, el 24% són en català, i el 5% són en altres llengües. Al cinema, el 92% de les pel·lícules que s’han vist han estat en castellà, el 4% en català i el mateix percentatge en altres llengües.

Quant a la música, el 61% de la que s’escolta és en castellà, el 33% en altres llengües, i el 6% en català. Pel que fa als concerts, el 45% són en castellà, el 34% en altres llengües, i el 21% en català. Finalment, el 82% dels videojocs a què s’ha jugat són en castellà, el 16% són en altres llengües, i el 2% en català.

Com ja hem dit, les excepcions són l’assistència a espectacles i exposicions. El 47% dels primers són en català, el 46% en castellà, i el 7% en altres llengües. En les exposicions, el predomini del català és més pronunciat, el 61%, pel 27% de les exposicions en castellà i el 12% en altres llengües.

El consum segons la llengua habitual

Tot i que la llengua predominant en els consums culturals és la castellana, les persones que tenen el català com a llengua habitual (2.429.000, el 37,8% de la població) consumeixen més oferta cultural que els que tenen com a llengua habitual el castellà (3.764.000, el 58,6%), excepte música i videojocs.

Així, el 66% de les persones que tenen com a llengua habitual el català són lectors de llibres (53% en el cas dels qui tenen el castellà), el 38% van el cinema (davant del 35%), el 38% assisteixen a concerts (pel 25% del castellà), el 34% assisteix a espectacles (davant del 20%) i el 40% visita exposicions (davant del 25%).

El consum de música que fa la gent que té com a llengua habitual el castellà és lleugerament superior als que tenen el català: 89% i 88% respectivament. Aquí, els qui tenen altres idiomes com a llengua habitual (222.000 persones, el 3,5% de la població) arriben al 90%.

En el cas dels videojocs, el 23% dels qui tenen com a llengua habitual el castellà els consumeixen, davant del 20% que tenen el català, el mateix percentatge dels qui tenen altres llengües com a idioma habitual.

Els catalanoparlants fan un consum cultural bilingüe, i els castellanoparlants monolingüe

Una altra dada interessant que mostra l’estudi de la FUNDACC, és que els qui tenen el català com a llengua habitual solen fer un consum cultural bilingüe, mentre que els castellanoparlants pràcticament només fan consum en la seva llengua, excepte en exposicions.

En concret, les persones que tenen com a llengua habitual el català, el consum de llibres en aquesta llengua és del 30%, mentre que en castellà el 35%. En canvi els castellanoparlants fan un consum de llibres del 47% en castellà i només un 4% en català.

Entre la població que té com a llengua habitual el català, el consum en llengua catalana en cinema és del 3% (34% en castellà), en música és del 12% (40% en castellà), en videojocs és de l’1% (15% en castellà), en concerts és del 13% (12% en castellà), en espectacles és del 21% (10% en castellà) i en exposicions és del 28% (7% en castellà).

Pel que fa a la part de població que té com a llengua habitual el castellà, el consum de llengua catalana en cinema és del 0% (33% en castellà), en música és del 2% (64% en castellà), en videojocs és de l’0% (20% en castellà), en concerts és del 2% (15% en castellà), en espectacles és del 6% (12% en castellà) i en exposicions és del 13% (9% en castellà).

El consum cultural dels catalans creix

En els darrers dos anys, tots els consums culturals a Catalunya han augmentat, tot i que amb diferent intensitat segons la proposta. Aquesta és una de les conclusions de l’estudi La dieta cultural dels catalans.

El consum de música és el més estès, amb el 88,3% de la població catalana, però també és el consum que ha experimentat el creixement més minso en els darrers dos anys, un 0,1%. Després trobem el consum de llibres, amb 57,6% de la població (incrementa un 1,8% en dos anys), i de cinema, amb un 35,8% (augmenta un 1,5%).

A continuació es situen l’assistència a exposicions, amb un 30,4% (un increment del 8,4% en els darrers dos anys); a concerts, amb el 30% de la ciutadania (ha pujat un 7,2%), i a espectacles —que engloba teatre, dansa, circ i màgica—, amb un 25% (un increment del 5%). El consum menys estès és el de videojocs (21,8%), però és el que ha experimentat un increment més important en els darrers dos anys, un 21,3%.

Un 4,7% de la població no realitza cap tipus de consum cultural

Malgrat que tots els consums culturals han augmentat en els darrers dos anys, un 4,7% dels catalans majors de 14 anys no consumeix cap de les propostes culturals que té al seu abast. És a dir, 303.000 persones no van mai al cinema, no assisteixen a cap espectacle ni concert, no visiten exposicions, no escolten música, no llegeixen cap llibre ni tampoc consumeixen videojocs.

El perfil de les persones que no consumeixen cultura és el d’una dona, de 65 anys o més, jubilada, nascuda a la resta de l’Estat, amb el castellà com a llengua habitual, sense estudis o amb estudis primaris, de classes social mitjana-baixa o baixa.

La dieta cultural dels catalans és el primer informe en profunditat que radiografia el consum cultural de llibres, cinema, música, videojocs, concerts, espectacles i exposicions. Ho fa amb dades corresponents a les darreres onze onades del Baròmetre que permeten observar l’evolució en els darrers dos anys naturals (d’abril del 2008 a abril del 2010).

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram