El nou director de la Filmoteca de Catalunya, Pablo La Parra Pérez, ha presentat el projecte pel qual ha estat escollit per guiar la institució els propers quatre anys. La seva proposta posa l’accent en la transformació de la Filmoteca en un equipament flexible capaç de fer front a la responsabilitat de preservar i difondre el patrimoni cinematogràfic en un moment de canvis profunds provocats per la digitalització.

El projecte duu per lema Filmoteca en transició, i La Parra ha recordat que “la història del cinema és una història de canvi constant”. El nou director ha explicat que el seu projecte farà èmfasi “en el cinema, la llengua i la cultura catalana, en perfecta sintonia amb la projecció internacional del centre”, així com en la sostenibilitat i els reptes de la digitalització.

En la presentació, la consellera de Cultura, Natàlia Garriga, ha desitjat una “gran etapa” al nou director, del qual n’ha destacat la seva sòlida formació, l’experiència en la recerca, el coneixement sobre la importància de la preservació i la protecció del patrimoni fílmic, i “una gran sensibilitat respecte el món audiovisual català i la tradició cinematogràfica del país”.

La Parra ha ressaltat la necessitat de l’aprovació del Projecte de llei de l’Institut de la Filmoteca de Catalunya (que es va començar a tramitar al desembre), el qual l’ha d’elevar a la categoria d’equipament nacional amb personalitat jurídica pròpia. D’aquesta manera, s’emanciparia de l’ICEC i passaria a dependre directament del Departament de Cultura.

Les línies d’actuació del projecte

Pablo La Parra vol reforçar la preservació i difusió del cinema català i implementar estratègies que contribueixin a la interconnexió dels fons patrimonials de la Filmoteca i a l’obertura i accessibilitat per a tot tipus de públics, tot reforçant els programes de difusió i mediació des d’una visió social responsable que impregni totes les àrees d’actuació del centre.

La nova direcció crearà un nou programa per acollir residents nacionals i internacionals amb una gran rotació de perfils, impulsarà una única finestra en línia per consultar la totalitat de materials de la Filmoteca, un nou arxiu viu del cinema català, i un programa pilot per preservar la història oral del cinema.

En la nova etapa, els programes públics de la Filmoteca avançaran cap a un model més divers i obert, amb major capacitat de reacció i interacció amb el món que ens envolta. Per això, l’equipament passarà de l’esquema actual amb una gran programació anual que s’anuncia al desembre a un model de dues temporades per any. L’objectiu és promoure una major reactivitat, flexibilitat i capacitat d’interlocució amb la realitat present.

En paral·lel, a les sales no només s’hi projectaran pel·lícules, si no que es vol aportar formats que desbordin la projecció clàssica com seminaris, tallers, conferències performatives i experiments híbrids. També es promourà la incorporació de comissaris externs i intercanvis de programació amb altres centres internacionals.

Més autonomia per al centre de Terrassa

A banda d’optimitzar i millorar els usos i la distribució d’espais a les dues seus i de millorar la presència en els entorns digitals, el nou director vol consolidar el Centre de Conservació i Restauració de Terrassa (2CR) com un equipament d’excel·lència i referència internacional en al recerca cinematogràfica teòrica i aplicada. També en vol reforçar la seva sobirania tecnològica davant l’elevat ús d’entorns digitals, i que guanyi autonomia en les seves capacitats de preservació fotoquímica.

Pel que fa al programa pilot d’arxiu viu del cinema català, vol posar el focus en la documentació, la preservació i la difusió dels arxius personals i els processos creatius de cineastes en actiu. Sobre el programa pilot per preservar la història oral del cinema del país, es prestarà especial interès a les dones del cinema que van lluitar contra la dictadura.

Una altra acció que La Parra vol desenvolupar al capdavant de la institució és l’impuls de la Biblioteca del Cinema, perfeccionant l’obertura i l’accessibilitat del servei, i redefinir el rol i els usos d’una biblioteca especialitzada en cinema al segle XXI.

Trajectòria

Pablo La Parra Pérez és llicenciat en Història de l’Art per la Universitat de València i doctor en Estudis Cinematogràfics i Culturals per la Universitat de Nova York.

Des de 2018 fins recentment ha exercit de docent i cap del Departament de Recerca de l’Elías Querejeta Zine Eskola, on entre d’altres ha estat responsable científic de la revista Zine: cuadernos de investigación cinematográfica. A més, entre 2018 i 2023 va ocupar posicions de responsabilitat al Festival Internacional de Cinema de Sant Sebastià com a coordinador de l’àrea transversal Pensament i debat, i director del projecte Zinemaldia 70 que ha conduït a la recerca, conservació i accessibilitat de l’arxiu del festival.

La Parra també ha estat director i comissari de programes públics i d’exposicions en diferents congressos, jornades i seminaris, i és autor de múltiples publicacions.

Pablo La Parra Pérez serà el nou director de la Filmoteca de Catalunya
WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram