La 25a edició del Trapezi – Fira del Circ de Catalunya, va tancar diumenge amb més de 12.000 assistents i amb les entrades exhaurides d’un 85% dels espectacles programats. El certamen ha acollit més d’un centenar d’artistes de 32 companyies catalanes i estatals, que han ofert 24 espectacles i 74 representacions en diferents espais de la ciutat.

Tot i la satisfacció dels organitzadors, assenyalen que no renunciaran a la presencialitat ni gratuïtat de les funcions en la pròxima edició. “En el Trapezi del 2019 hi havia 100.000 persones de públic, ens agradaria moltíssim tornar als carrers”, ha dit el director artístic, Leandro Mendoza.

Els malabars, els equilibris i el circ contemporani van tornar a Reus durant els cinc dies de certamen. Per adaptar-se a les restriccions vigents, les propostes artístiques es van ubicar en deu espais repartits en diferents punts de la ciutat, amb carpes al carrer o bé en espais tancats, com el Teatre Fortuny. En la setmana prèvia, 4.100 infants dels centres educatius també van gaudir dels espectacles de circ.

Tot i que s’han pogut programar espectacles presencials, els organitzadors lamenten que han hagut de renunciar als actes massius i itinerants pels carrers de la ciutat. Per aquest motiu, el director artístic del Trapezi ha assegurat que volen recuperar la presencialitat de les funcions al carrer, tan característiques del certamen. “No podem deixar de mirar el que ens ha fet gran, no renunciarem a l’essència bàsica del Trapezi”, assenyala Mendoza.

Per la seva banda, el regidor de Cultura i Política Lingüística de l’Ajuntament de Reus, Daniel Recasens, afirma que enguany han treballat per fer un Trapezi “nou, diferent i més rellevant cada any”. El regidor subratlla que s’han garantit les mesures de seguretat i sanitàries i que la Fira ha demostrat que és “imprescindible” tant per al sector, el públic i la ciutat com per al país. “Amb una certa normalitat hem tornat a programar un festival, després de com va ser el de l’any passat podem dir amb satisfacció que hem reforçat el caràcter segur de la cultura”, afegeix.

En paral·lel, Recasens justifica que les representacions aquest any fossin de pagament, perquè, diu, era necessari per regular l’aforament. “No hem renunciat en cap cas a la gratuïtat dels espectacles, simplement ens hem adaptat al que convenia en aquests moments; una de les mesures passava pels tiquets, perquè així ens asseguràvem que el públic es comprometés amb el que rebia, i perquè es requeria una entrada molt més endreçada i organitzada als espais”, remarca el responsable de Cultura.

Documental pel 25è aniversari

L’organització ha anunciat que està preparant un documental per commemorar els 25 anys de Trapezi que s’estrenarà la pròxima tardor. El projecte vol mostrar l’essència de la Fira des del seu començament i també parlarà de circ, del sector i de com la ciutat ha contribuït a deixar empremta en aquesta art escènica. De fet, una de les preocupacions de la direcció artística és el “poc calaix” d’arxius audiovisuals que té el sector circense.

“El documental esdevé el primer document audiovisual sobre circ contemporani a casa nostra. A partir del documental volem reflectir el que representa el circ i els seus valors a través d’un nou format, i fer arribar el circ a totes les cases i que tothom descobreixi aquesta experiència”, apunta Mendoza.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram