Una start-up catalana permet apropar el món de l’art a les llars aplicant les noves tecnologies. Es tracta de WindowSight, una plataforma que permet visualitzar a través del telèfon mòbil l’obra de més de 200 artistes d’arreu del món, així com enviar-la a un televisor intel·ligent per compartir la visualització en línia. El catàleg disposa ja de més de 5.000 peces i aspira a ser una eina similar al que Spotify ofereix al sector de la música, o Netflix a l’audiovisual, amb un sistema de repartiment dels guanys entre els artistes. L’aplicació, que ha desenvolupat una família catalana, està disponible per a dispositius Android i Apple, i ha reunit més de 3.500 usuaris en els primers mesos en fase en proves.

El projecte s’ha treballat en els darrers quatre anys i ha desembocat en la creació d’aquesta plataforma de visualització d’art en streaming. “Els usuaris poden gaudir de continguts d’artistes d’arreu del món, i a la vegada el artistes tenen una nova manera de difondre el seu contingut de manera digital”, destaca Pol Rosset, cofundador de WindowSight.

L’eina té un funcionament similar al d’altres plataformes de continguts, amb una aplicació mòbil des d’on es poden veure les obres d’art, ja sigui de manera individual o en llista. La versió Premium de l’aplicació, però, permet fer l’enviament a través d’un codi QR a un televisor o qualsevol altre tipus de pantalla, “com si fos un quadre”, detalla Rosset, o una galeria d’art, si s’opta per visualitzar diferents continguts.

L’aplicació, a més, neix en un moment de pandèmia on l’accés a sales d’exposicions i museus ha quedat molt limitada. “Ens va enxampar desprevinguts, la idea ve d’uns deu anys enrere, la vam reprendre fa quatre i en fa dos que ens hi vam posar a treballar amb un equip, però ara serà una sort donar una eina més als artistes en un moment de dificultats per poder continuar gaudint de l’art des de casa”, afegeix Rosset.

És en aquest sentit que destaca la funció de la versió de pagament de l’aplicació, donat que el 50% del que es paga va directament a l’artista. “Saps que estàs pagant a l’artista que estàs veient al televisor, així promous que l’usuari vulgui pagar, perquè li paga concretament als artistes que està veient”, apunta el cofundador de WindowSight.

Per establir el tipus de quotes, el projecte compta amb el cofundador de Filmin Juan Carlos Tous com a mentor, que els ha ajudat a l’hora d’establir els criteris que calia tenir en compte per focalitzar els esforços per obtenir un major rendiment. “S’han beneficiat de conèixer el funcionament del món dels subscriptors, de l’e-comerce, les passarel·les, els pagaments, o els aspectes tècnics sobre com reaccionarien els reproductors de les diferents marques de televisors intel·ligents”, detalla Tous.

Uns 200 artistes

A dia d’avui ja són més de 200 els artistes que s’han adherit a la plataforma, entre fotògrafs, pintors, il·lustradors i artistes digitals. És el cas de l’artista russa Yulia Bas, ara instal·lada a Barcelona, i especialitzada en l’art figuratiu contemporani.

Els impulsors del projecte van contactar-hi a finals del 2019, i des d’un primer moment va veure que era una molt bona opció per apropar la seva obra al gran públic. “La gent vol tenir art a casa seva”, destaca, tot apuntant que si bé xarxes com Instagram han suposat un pas endavant per obrir-se a més col·lectius, la gent demana “gaudir de l’art amb major qualitat”.

D’aquesta manera, defineix WindowSight com un pas cap a “la democratització de l’art”, donat que permet gaudir d’una peça independentment del lloc on es trobin. “Pots tenir diverses habitacions on poder-ne gaudir, compartir-lo o canviar-lo, depenent del teu estat d’ànim”, apunta.

De la mateix amanera ho veu el fotògraf Tim Laman, que aporta el seu material des de Boston (Massachussets, Estats Units). “Hi ha gent que no pot fer front a la compra d’un quadre o no pot anar als museus, i aquesta és una oportunitat per a tothom qui té un televisor a casa per veure art i gaudir-ne”, apunta.

Laman comparteix la seva obra a través de la seva pàgina web (www.timlamanfineart.com) i del seu compte a Instagram, però reconeix que el resultat no és el mateix, tot destacant la gran aportació de WindowSight. “En lloc de veure les fotografies en una petita pantalla de mòbil, la gent les pot veure en la pantalla d’un televisor, i poder gaudir de tots els detalls”, afegeix.

És per això que considera un gran pas endavant per al sector cultural el naixement d’aquest servei, que a través d’un sistema de pagament permeti no només accedir a imatges de gran qualitat, sinó també repartir guanys amb els artistes participants.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram