Claustre de la Canònica Santa Maria de Vilabertran.

El Departament de Cultura, a través de la Direcció General de Patrimoni Cultural, ha posat en marxa el programa Giravolt de digitalització 3D. La iniciativa té com a objectiu promoure el coneixement i la utilització de les darreres tecnologies d’escaneig 3D d’objectes i edificis per part de les entitats que gestionen el patrimoni català, i oferir a la ciutadania una nova forma de mirar i accedir al patrimoni cultural. Segons la Direcció General, aquesta nova eina ha de permetre millorar la gestió del patrimoni, des de la conservació fins a la divulgació i reutilització final.

Les accions més destacades del projecte Giravolt són l’escaneig en 3D de centenars de models del patrimoni cultural català moble i immoble provinent d’institucions diferents de tota la geografia del país (amb tècniques de fotogrametria i làser, respectivament) i la seva publicació a internet amb llicències obertes, la formació del sector en les tecnologies 3D, i la promoció de la utilització educativa, científica i artística.

A Catalunya ja s’han creat més de 100 models 3D, una cinquantena dels quals están a disposició en llicència oberta, al perfil que té el programa Giravolt a la plataforma Sketchfab de contingut 3D en línia. Per a la selecció de peces, en aquesta primera fase s’han tingut en compte criteris de diversitat tipològica i cronològica, de representativitat i rellevància, així com de diversitat territorial.

L’objectiu final és que el 2023 el sector del patrimoni cultural conegui aquestes tecnologies i moltes entitats les apliquin de forma autònoma.

En la presentació de Giravolt, la directora general del Patrimoni Cultural, Elsa Ibar, ha destacat la importància de programes com aquest en el moment actual: “En un any marcat per la pandèmia de la Covid-19, el confinament i el teletreball, s’ha posat en relleu que la digitalització, en tots els processos de la societat, és inajornable, i en el sector del patrimoni en concret”. Ibar ha afegit que amb Giravolt, la Direcció General comença a treballar “en una estratègia digital conjunta del patrimoni català”.

Per la seva banda, el director de l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural, Josep Manuel Rueda, ha explicat la gènesi del projecte, amb experiències pilot com els primers escanejos del Museu d’Arqueologia de Catalunya i projectes com el 3D d’Ullastret i el mapping de Taüll, que van servir de base per començar a plantejar en dotar d’una certa estructura organitzativa la implementació d’aquestes tecnologies en el sector a nivell nacional. “La millor manera de fer-ho era començar a digitalitzar una selecció de les millors peces que mostrin la diversitat de tot el patrimoni i dels períodes històrics, i vincular-ho a accions de formació en directe, l’esperit de Giravolt”, ha dit Rueda.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram